بسم الله الرحمن الرحیم

یا فاطمة الزهرا أغیثینی

مجلس دعا برای امام زمان (عج)

24 دی 96

محورهای سخنرانی

ادامه ی بحث مهم‌ترین وظایف منتظران امام زمان (عج) در زمان غیبت

اثرات نام حضرت فاطمة‌الزهرا علیهاالسلام

نور امام زمان (عج)

در زمان ظهور امام زمان عجل‌الله‌فرجه، چگونه ایشان را خواهید شناخت؟

عظمت دعای «الهی عظم البلاء»

به دعای عظم البلاء پناه ببرید زیرا که امام زمان (عج) فرمودند: من به دعای عظم البلاء پناه می‌برم، پس چرا شیعیان ما پناه به این دعا نمی‌برند؟!

دعا مهم‌ترین عبادتی است که انسان می‌تواند انجام بدهد.

فرمودند: در مجلس اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار با ادب بنشینید، به حدی ادب در این مجالس تأکید شده است که فرمودند: مانند کسی بنشینید که کبوتر روی سرش است، پس نباید کاری کند که آن پرنده پرواز کند! در واقع این پرنده‌ها ملائکه هستند که در مجلس حضور دارند و اگر از ما بی‌ادبی ببینند، از مجلس خارج می‌شوند. مجلس روضه، محل رفت و آمد ملائکه است. شما که از جلسه خارج می‌شوید، ملائکه به آسمان می‌روند، پس از آن‌ها بوی عطری به آسمان می‌پیچد، عطری که از آن‌ها ساطع می‌شود، بوی عطر کربلا است زیرا جایی که نام امام حسین علیه‌السلام برده می‌شود کربلا است. زمانی که شما از مجلس بلند می‌شوید، مَلَک زیر پای شما را با بال‌هایش جارو می‌زند. وقتی به آسمان می‌رود، خانم فاطمة‌الزهرا (س) از او استقبال می‌کنند.

این احترام خانم به آن مَلکی است که زیر پای شما را جارو کرده است، پس برخورد ایشان با خود شما چگونه خواهد بود؟ پس سلام شما را چگونه پاسخ خواهند داد؟ مزد شما را چگونه خواهند داد؟ اشک شما چقدر ارزشمند است؟ خانم می‌فرمایند که آمده‌ام تَبّرُک مجلس حسین علیه‌السلام ببرم و از شما تشکر کنم.

مادربزرگ‌های ما با چای مجلس امام حسین علیه‌السلام شفا می‌گرفتند! همه‌ی دردهایشان را در روضه‌ی امام حسین علیه‌السلام دوا می‌کردند. حتی عرق تَنِ شما در این مجالس ارزشمند است. چرا؟ زیرا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خدا رحمت کند، عرق تن شما را که در روضه‌ی جدم حسین می‌ریزید.

وظیفه‌ی ما است که اگر مطلع شدیم مجلسی به نام امام زمان عجل‌الله‌فرجه تشکیل شده است، شرکت کنیم.

مهم‌ترین وظایف منتظران امام زمان (عج) در زمان غیبت

از میان وظایف عدیده‌ای که برای منتظران امام زمان (عج) نام برده‌اند، به صورت فشرده هفتاد وظیفه را بیان کرده‌اند که تأکید فراوانی بر آن‌ها شده است؛ و از میان هفتاد وظیفه، به صورت فشرده هفت وظیفه را بیان کرده‌اند و تأکید کرده‌اند که این هفت وظیفه را به طور حتم یک شیعه انجام خواهد داد و اگر این وظایف را انجام ندهد، به او شیعه نخواهند گفت، اگر چه جمکران برود و اذکاری بگوید و…

وظایف ما:

1) انتظار کشیدن

2) دعا کردن

به صوت مدام، قبل از آنکه برای خودم و اطرافیانم دعا کنم، باید برای امام زمان عجل‌الله‌فرجه دعا کنم. باید در قنوت نمازهایمان دعا کنیم. باید در منزل‌هایمان مجلس دعا برای امام زمان عج الله فرجه تشکیل بدهیم.

3) یاد کردن از امام زمان عج‌الله‌فرجه.

هر چه ایشان را کمتر یاد کنی یعنی ایشان در دل شما نبوده است! زمانی که عاشق باشی، مدام یاد معشوق خود می‌کنی حتی موقع غذا خوردن، موقع مهمانی، زمان خرید و در همه حال یاد معشوق خود می‌کنی. یادداشت کنید که در طی روز چند دفعه یاد امام زمان عج الله فرجه می‌کنید. این یاد کردن به مرور زمان، ما را هم‌سلیقه با امام زمان (عج) می‌کند و خواست ما را به خواست امام زمان (عج) نزدیک می‌کند و فرهنگ و آداب و رسوم من را به فرهنگ امام زمان (عج) نزدیک می‌کند.

اگر یاد ایشان نمی‌کنم، یعنی علاقه‌ای به ایشان ندارم و هر چه این یاد، ضعیف‌تر باشد، عمل ما هم ضعیف خواهد شد. امروزه ما با فرهنگ قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام فاصله گرفته‌ایم!

4) توسل به امام زمان عج‌الله‌فرجه

ما موظف هستیم هر گره‌ای در زندگی برایمان پیش آمد، ابتدا متوسل به امام زمان عجل‌الله‌فرجه بشویم تا حدی که اگر آب هم در گلوی شما گیر می‌کند بگویید: «یا صاحب الزمان» زیرا همان آقایی که گره‌های بزرگ شما را باز می‌کند، گره‌های کوچک شما را هم باز می‌کند؛ اما در کنار این توسل به امام زمان (عج)، باید نام مادرشان حضرت زهرا علیهاالسلام را هم بیاوری تا ایشان شما را رد نکنند.

اثرات نام حضرت فاطمة‌الزهرا علیهاالسلام

ابتدا بدانید که نام فاطمة‌الزهرا وقتی از سوز دل بر زبانی جاری شد، دو بینایی نصیب شما می‌شود:

1- قدرت بصر، چشم نابینا را بینا و قوی می‌کند.

2- بینایی دل

علما و بزرگان ما فرموده‌اند که روزانه عادت کنید به این دعا:

«اللهُّمَ ربِّ الکَعبَةِ وَ بانیِها وَ فاطِمةَ وَ أبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها نَوِّر بَصَری وَ بَصیرَتی»

«اللّهم رب الکعَبةَ و بانیها» یعنی 124 هزار پیغمبر «و فاطمة و أبیها» این‌جا کنار خدای صد و بیست و چهار هزار پیغمبر نام فاطمه است. به این را فکر کن. «و بعلها و بنیها نوِّر بصری و بصیرتی» خدایا در دلم نور بگذار، در چشمانم نور بگذار.

خانم مالک رحمة الله علیها می‌فرمودند: از احادیث و روایات ثابت می‌کنم که خدا قیامت و سؤال از بنده‌هایش را بهانه کرده است تا قدرت فاطمه (س) را نشان بدهد زیرا خانم در دنیا مجهول است در قیامت کُنه فاطمه (س) معلوم می‌شود زیرا دنیا محدود است و فاطمه نامحدود، پس خداوند محشر را گذاشته است که کُنه فاطمه معلوم شود.

به همین جهت زمانی که می‌خواهند خانم حضرت فاطمه (س) را به محشر بخوانند و ایشان را دعوت کنند، ندا می‌آید که امروز روز جلوه‌ی تو است.

زمانی که آقا را به مادرشان قسم بدهی ایشان نمی‌توانند نه بگویند.

دیگر اثرات بردن نام حضرن فاطمه(س):

3- اسم فاطمة الزهرا رشد دهنده است، زمانی که نام ایشان بر زبان می‌آید، کسالت و تنبلی را می‌برد و نشاط و شادابی برای شما به ارمغان می‌آورد.

4- اسم فاطمة الزهرا علیهاالسلام نقطه‌ی اتصال شما با مهدی موعود (عج) است. اسم رمز بین ما و امام زمان‌عج‌الله‌فرجه «یا فاطمه» است. هر کس می‌خواهد به امام زمان عجل‌الله‌فرجه ورود کند، رمزِ آن، اسم خانم فاطمة‌الزهرا علیهاالسلام است.

نور امام زمان (عج)

از دیگر وظایف منتظران در زمان غیبت:

5) در زمان غیبت به معرفت به خصوصیات امام زمان عجل‌الله‌فرجه برسیم.

امام زمان (عج) 45 خصوصیت داشتند که برای بقیه‌ی ائمه آن‌ها را بیان نکرده‌اند. اگر ما آن‌ها را نشناسیم، زمان ظهورشان هم باشیم، ایشان را نمی‌توانیم بشناسیم و تشخیص بدهیم!

باید بدانیم که هر صفت کمالی که در موجوداتی است که خدا آفریده است، کامل و اتَمّ آن، در چهارده معصوم هست و تمامی صفات کمال خداوند نیز در اهل‌بیت علیهم‌السلام هست. اهل‌بیت تمامی صفات کمالی خداوند را دارند به غیر از خداییِ خداوند را. خدا خالق است و اهل‌بیت (ع) مخلوق خداوند هستند، وگرنه تمامی صفات الهی در اینها جمع است.

پس چرا امام زمان 45 خصوصیت دارند که بقیه‌ی ائمه علیهم‌السلام ندارند؟ و چرا امام حسین علیه‌السلام 60 خصوصیت دارند که بقیه ائمه ندارند؟

زیرا امام حسین علیه‌السلام و یا امام زمان عج الله فرجه، در یک برهه‌ای از زمان قرار گرفتند که در آن زمانه، موقعیت‌هایی در اختیارشان قرار گرفته است برای بروز برخی از صفات که در زمان مابقی ائمه علیهم‌السلام این چنین موقعیتی ایجاد نشده است؛ نه اینکه امامان دیگر آن خصوصیت را نداشتند، بلکه موقعیت بروز آن، در آن زمان را نداشتند. وگرنه اگر امامی در زمان امام دیگر بودند، همان خصوصیاتی که آن امام در آن زمان به آن معروف شد، به ایشان تعلق می‌گرفته است.

اینکه می‌گویند امام رضا (ع) عالم آل پیغمبر (ص) است، به این معنا نیست که علم ایشان بیشتر از ائمه‌ی دیگر بوده است، بلکه امام رضا علیه‌السلام در مجالس و در مناظراتی که در آن زمان برای ایشان فراهم شد، شرکت کردند و علم ایشان نشان داده شد، اما در زمان ائمه‌ی دیگر شرایط نشان دادن این علم فراهم نشد، پس لقب عالم آل محمد (ص) به ایشان نسبت داده شد.

نکته دوم: همه باید بدانیم که بدون تردید در میان ائمه علیهم‌السلام پدر از پسر بالاتر است، به طور مثال حضرت امیرالمؤمنین (ع) از امام حسین (ع) بالاتر هستند و امام حسن عسکری (ع) از امام زمان (عج) بالاتر هستند… .

یکی از دلایل غیبت و طول غیبت امام زمان (عج) این است که فرصت مقتضی به وجود بیاید تا ایشان به طور اکمل خودشان را نشان بدهند و این فرصت را مردم باید به وجود بیاورند تا آن منجی بیاید. امام به طور کامل خودش را نشان بدهد و معنای امامت را معلوم کند.

به طور مثال یکی از آن 45 خصوصیت مخصوص امام زمان (عج) ویژگی درخشش نور امام زمان عجل الله فرجه می‌باشد. با اینکه حضرت زهرا (س) آن قدر نور داشتند که زهرا نام گرفتند و روزی پنج وعده مدینه را نور باران می‌کردند و مابقی ائمه علیهم‌السلام زمانی که نماز می‌خواندند آسمان را روشن می‌کردند. باید بدانیم که این نور ائمه علیهم‌السلام نور ولایت است.

نور ولایت از چیست؟

از علم است؟ از پاکی طینت آن‌ها است؟ نور ولایت ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام از نور توحید ایشان است. نور توحید ایشان بی‌بدیل است زیرا خداشناسی ایشان بی‌بدیل است. ائمه‌ی اطهار (ع) و رسول خدا صلوات‌الله‌علیه‌وآله این نور را از توحید الهی دریافت می‌کنند پس نورانی می‌شوند. کنار این نورانی شدن، نوربخش هم هستند و این نور را به دوستان خود منتقل می‌کنند. پس هر آنچه که ایشان به شما می‌دهند، نور خواهد بود. اگر تقوا باشد، نور است. اگر علم باشد، نور است. نور بصیرت، از معرفت شما به امام زمان (عج) است. نوری که از شناخت امام زمان عج‌الله‌فرجه به ما داده می‌شود، بیشتر از نور موجودات در عالم مجردات است، بیشتر از جبرئیل است که امین وحی است! نور شما از نور اسرافیل که ملک مقرب خداوند است، بیشتر خواهد بود. برای قرب به امام زمان (عج) وقت بگذارید.

آیا نور توحید امام زمان عجل‌الله‌فرجه از بقیه‌ی ائمه علیهم‌السلام بیشتر است؟

پیامبر (ص) فرمودند: زمانی که من را به معراج بردند، 14 شبح نورانی به من نشان دادند (که نور شبح ائمه علیهم‌السلام و خودشان بوده است). پیامبر (ص) فرمود: در میان ایشان نوری دیدم که ایستاده است و تلألؤ بیشتری دارد. به من گفتند: این آخرین جانشینِ وصی توست، او حجت خداست.

در مورد امام زمان عجل‌الله‌فرجه داریم که ایشان طاووس اهل‌ جنت هستند. یعنی در بهشتی که تمامی انبیا هستند وجود امام زمان عجل‌الله‌فرجه در آنجا نور، درخشش و تلألؤ بیشتری دارد.

چرا امام زمان عجل‌الله‌فرجه دارای جلوه‌ی نوری و تلألؤ بیشتری هستند؟

زیرا ظهور امام زمان عجل‌الله‌فرجه در زمانی است که ظلماتش از همه‌ی زمانه‌ها بیشتر و بدتر است.

در زمان پیامبر اسلام جهالت بوده است اما در این زمان بیش از آن زمان، جاهلیت وجود دارد. حماقت مردم، گناه و معصیت در این زمان بیش از آن زمان است.

پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله: نیست شکمی در آخرالزمان که لقمه‌ی نزول در آن نباشد (نه اینکه همه نزول می‌گیرند، نه بلکه دیگران لقمه‌ی این نزول‌خوار را می‌خورند).

در زمان ظهور امام زمان عجل‌الله‌فرجه، چگونه ایشان را خواهید شناخت؟

همه دعا می‌کنید «اللهم عجل لولیک الفرج» دعای شما شاید امشب اجابت شد و آقا ظهور کردند، شما ایشان را چگونه می‌شناسید؟ چگونه ایشان را تشخیص می‌دهید؟ در حالی‌که همه، نشانه‌های ایشان و صحبت‌های ایشان را می‌دانند و می‌توانند ادعای امام زمانی کنند.

نکته این‌جاست که تشخیص از طریق مطالعه و از طریق گوش نیست، بلکه از طریق شناخت نور امام زمان عجل‌الله‌فرجه است یعنی آن‌چنان باید به امام نزدیک بشوی که از ایشان افاضه‌ی نور بگیری و در زمان ظهور ایشان، همین نوری که از خودشان گرفته‌ای را وسیله‌ی تشخیص و شناخت خود ایشان بکنید.

در زمان غیبت به ما فرصت داده‌اند که نور بگیریم، نوری که زمانی باید در جهت معرفت و شناخت نور (امام زمان عجل الله فرجه) آن را استفاده و خرج کنیم وگرنه گدا خواهیم بود. اگر به کسی این نور را بدهند، دو علامت خواهد داشت: 1) نورگیرنده دارای کراماتی است. چون ممکن است بشر با این کرامت‌ها خطا کند، چاشنی این کرامت، حتی قبل از این کرامت، تواضع و افتادگی به این بنده داده خواهد شد.

در هر مقوله‌ی زندگی منم منم آمد، نه او صاحب کرامت است و نه نور امام زمان عجل‌الله‌فرجه به او خورده است. به همین جهت، زمانی که تاریخ را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تمامی کسانی که دارای کرامت بوده‌اند و با امام زمان خودشان رابطه داشته‌اند، یا پینه‌دوز بودند و یا حمّال بازار بودند و یا دلّاک حمام بودند و یا نوکرِخانه‌ای بودند! که مبادا ذرّه‌ای غرور ایشان را هلاک کند.

این راه را باید رفت و باید الگو داشت، الگوهایی که قرآن و حضرت علی علیه‌السلام معرفی کرده‌اند.

چرا ما از الگوهایی که برای ما قرار داده شده است پیروی نمی‌کنیم؟

1- هنوز باور نداریم که روزی به ملاقات خداوند می‌رویم وگرنه از این الگوها استفاده می‌کردیم.

2- هنوز قیامت را باور نکرده‌ایم و گرنه خود را اصلاح می‌کردیم.

یک اثر قیامت باوری، تلاش و کوشش است. کسی که قیامت را باور دارد، آنچه که باعث آبادی قیامت است را از دست نمی‌دهد.

حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر تو باد به جدیت، کوشش، تلاش و زحمت کشیدن در آبادی قیامت.

ما مُردن، برزخ، قبر، قیامت و پنجاه موقف در پیش داریم.

خداوند در سوره‌ی زمر می‌فرماید: در روز قیامت پرونده‌ی شما را باز می‌کنند، نگاه به یک ورق خوشحالت می‌کند آن، ثواب‌های تو است و یک ورق معاصی تو است و یک ورق خالی است. (ورق نشان یک روز است) واحسرتای مردم برای این ورق خالی است. برای آن روزی است که کاری نکرده است. روز و ساعتی است که آن را به بطالت گذرانده است!

اباذر داغ بچه‌ی جوان خود را دید، بسیار گریه کرد، گفت: برای داغ فرزند گریه نمی‌کنم! گریه‌ام برای این است که آیا فرزندم امشب می‌تواند جواب ملائک را بدهد؟ این من را به ترس انداخته است و آیا فرزندم با خودش اعمالی را برده است که او را از مراحل قبر عبور بدهد؟

کسی نزد امام باقر علیه‌السلام رفت و از شفاعت پرسش کرد و گفت که مردم با شفاعت، به گناهان بی‌اعتنا می‌شوند. امام با تعجب او را نگاه کردند و فرمودند: نکند گمان می‌کنی چون حرام انجام نمی‌دهی (گناهان بد و کبیره انجام نمی‌دهی) نیازی به شفاعت نداری! نکند فکر می‌کنی چون آدم خوبی هستی نیازمند به شفاعت نیستی! سپس امام فرمودند: و الله اگر فزع‌های روز قیامت را ببینید، فقط سختی‌های آن را ببینید، محتاج به شفاعت خواهید شد و شفاعت برای جماعتی است که مستحق آتش هستند و هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر اینکه به شفاعت پیغمبر و اهل‌بیت نیازمند است، (هیچ کس نیست که کاری نکرده باشد که مستحق جهنم نباشد! همه با گناه و معصیت وارد می‌شوند). پس حضرت رسول برای امت شفاعت می‌کند و ما برای شیعیان شفاعت می‌کنیم و شیعیان برای دوستان و اهل‌بیتشان شفاعت می‌کنند. گاه باشد که مؤمنی به اندازه‌ی قبیله‌ی رَبیعه و مُضِّر (از قبایل بزرگ عرب) روز قیامت می‌تواند شفاعت کند. مؤمن شفاعت می‌کند حتی خدمتکار خانه‌اش را، عرضه می‌دارد: خدایا! این آدم به من خدمت کرده است، تشنگی من را سیراب کرد، گرسنگی من را سیر کرد، گرم بود اتاقم را سرد و اگر سرد بود اتاقم را گرم کرد، امروز خدایا او را از تو می‌طلبم!

این شفاعت مراتب دارد، اما همه به آن نیازمندند زیرا همه با گناهان وارد قیامت می‌شوند.

مرحوم خانم مالک می‌فرمود: در زندگی اگر هیچ حدیثی را عمل نکردید، لااقل این حدیث را عمل کنید و سعی کنید با یکی از مواردی که در این حدیث آمده است وارد قیامت بشوید:

امام باقر (ع) از رسول خدا صلوات الله علیه و آله نقل کردند: روز قیامت منادی ندا می‌دهد و تمام اهل محشر می‌شنوند:

ندای اول: کجایند اهل صبر؟ پس عده‌ای بلند می‌شوند. از آن‌ها سؤال می‌شود صبر شما در دنیا چه بوده است؟ جواب می‌دهند: ما نفسِمان را به مشقتِ اطاعت از خدا، به صبر وادار کردیم و ما در دنیا به نفسِمان سختی ترک معصیت را تحمیل کردیم. پس منادی ندا می‌دهد: بگذارید بی‌حساب وارد بهشت شوند.

ندای دوم: کجایند اهل فضل؟ پس گروهی بلند می‌شوند. ملائکه می‌پرسند: شما چه فضیلتی در دنیا داشتید؟ می‌گویند: ما بر سفاهت و بی‌خردی (آدم‌های بی‌خرد) بر خود حلم می‌کردیم. نسبت به کسانی که به ما نسبتِ بد می‌دادند حلم کردیم (خون دل خوردند، اما حلیم بودند) ما برای خدا عفو می‌کردیم. ندا می‌رسد بگذارید بی‌حساب وارد بهشت شوند.

ندای سوم: منادی ندا می‌دهد کجایند همسایگان خداوند؟ عده‌ای بلند می‌شوند و ملائکه آن‌ها را استقبال می‌کنند و می‌پرسند شما چگونه عمل کردید که امروز همسایه‌ی خدا شدید؟ جواب می‌دهند: ما برای خدا با برادران و خواهران خود دوستی می‌کردیم. ملاک ما برای محبت و برای دوستی، خدا بود و بس؛ و خالصاً لِوَجهِ ‌الله به ضعفا عطا می‌کردیم و اعانت به ضعفا می‌کردیم (در زندگی همیشه سهمی برای ضعفا کنار می‌گذاشتیم). ندا می‌رسد بگذارید بی‌حساب به جوار رحمت و قرب من درآیند.

پرسیدند مگر خدا خانه دارد که همسایه داشته باشد؟ فرمودند: یعنی همسایه‌ی انبیا، اوصیا و مقربان خداوند هستند. مردم از اهوال قیامت می‌ترسند، اما اینان بی‌حساب عبور می‌کنند!

در زمان قدیم‌ رسم بود که زمانی اگر خانواده‌ای بچه‌دار می‌شد صاحب‌خانه کرایه منزل را افزایش می‌داد. شیخ رجبعلی خیاط یک اتاق کرایه داده بود. این خانواده بچه‌دار شدند و آقا به دیدن بچه‌ی ایشان رفتند و بعد از احوال‌پرسی گفتند که خرج شما بالا رفته است، از ماه بعد کرایه‌ی کمتری بدهید. کرایه‌ای که این ماه دادی را پس آورده‌ام، به‌ عنوان هدیه‌ی بچه‌ی شما باشد زیرا رفت و آمد و خرج شما زیاد می‌شود.